Jak dbać o kości?

Chcesz zadbać o swoje kości lub kości swoich pociech? Nie wiesz, jak to zrobić? W naszym tekście znajdziesz kilka  przydatnych wskazówek, które możesz wykorzystać. Koniecznie się z nimi zapoznaj!

Dlaczego warto dbać o kości?

Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że zdrowe i mocne kości wpływają na nasze ogólne samopoczucie oraz funkcjonowanie. To właśnie układ kostny pozwala nam na swobodne poruszanie się, ale nie tylko. Okazje się, że układ kostny ochrania też niektóre narządy wewnętrzne. 

Przykładowo kości czaszki ochraniają mózgowie, zaś kości kręgosłupa (kręgi) zapewniają ochronę rdzenia kręgowego. Jakby tego było mało, to warto zauważyć, że kości stanowią też magazyn wapnia i fosforu, więc nie powinniśmy bagatelizować ich znaczenia, zwłaszcza że szkielet nie jest statyczny i zmienia się co około dziesięć lat. Dlatego musimy na bieżąco dbać o swoje kości, ponieważ to pozwoli nam cieszyć się dobrym zdrowiem. 

Tylko jak właściwie dbać o swoje kości?

Przede wszystkim powinniśmy postawić na zdrową i zbilansowaną dietę, w której nie zabraknie wapnia. Najbardziej oczywistym jego źródłem będzie mleko krowie oraz inne formy nabiału. Jednak nie brakuje też propozycji dla wegan, ponieważ na kości dobrze wpłynie tofu, brokuły, jarmuż, czy kapusta. Nawet niektóre owoce zawierają w sobie spore ilości wapnia i mowa tutaj głównie o pomarańczach oraz figach. 

Co więcej, możemy też pomyśleć o stosowaniu preparatów bogatych w wapń i witaminę D, ponieważ razem budują mocny szkielet. Ich przyjmowanie jest szczególnie ważne w przypadku dorosłych osób, czy seniorów, ponieważ można w ten sposób chronić się przed wieloma różnego typu dolegliwościami, a nawet schorzeniami. 

Poza tym, nie możemy też zapominać o większej dawce ruchu, ponieważ nasze kości nie lubią siedzącego trybu życia. Już poprzez bieganie i chodzenie możemy zachować zdrowe kości. Jeśli do tego dołączymy przysiady przy ścianie, czy brzuszki, to już doprowadzimy do wzmocnienia swoich kości. Jednak na tym nie kończą się nasze możliwości, ponieważ możemy też pomyśleć o regularnej aktywności na siłowni.