Zdrowe odżywianie

Zdrowe jedzenie, czyli jak zacząć zdrowo się odżywiać?

Pewnego letniego dnia starszy brat zabrał Hanię nad jezioro. Po drodze zatrzymali się zrobić zakupy w sklepie i kupić zdrowe jedzenie. Hani bratowa długo wybierała lody. Bratowa zawsze sprawdzała termin ważności i skład produktów, co irytowało dziewczynkę. Kupiła również ulubioną oranżadę Hani o smaku jabłkowym.

Gdy byli już nad jeziorem, Hani zachciało się pić. Napiła się swojej oranżady i stwierdziła, że coś jest z nią nie tak, nie smakuje, jak dawniej, zostawia dziwny posmak i nie gasi pragnienia. Opowiedziała o swoim problemie bratowej. Okazało się, że zmienił się skład ulubionej oranżady i nie było już w nim cukru.

Mała Hania była zrozpaczona, nie dała rady zaakceptować smaku napojów słodzonych substancjami słodzącymi. Bratowa obiecała jej, że zabierze ją jutro na zakupy i znajdzie jej podobną oranżadę słodzoną cukrem. Od tej pory Hania sama zaczęła czytać etykiety produktów, a zakupy z bratową przestały jej się dłużyć.

A Ty czytasz skład produktu przed włożeniem go do koszyka?

Najlepiej jest kupować produkty o prostym i jak najkrótszym składzie. Jeżeli chcesz kupić np. śmietanę, porównaj skład dwóch produktów. Nawet do śmietany producenci zaczęli dodawać dodatki. Jakie było moje zdziwienie, kiedy przeczytałam skład śmietany z dyskontu, a tam widniała mączka chleba świętojańskiego. Natomiast w osiedlowym sklepiku śmietana była bez dodatków i w niższej cenie! Od tamtej pory dokładnie oglądam i czytam każde opakowanie.

A co zrobić, jeżeli skład nie jest podany? Producenci nie muszą podawać składu produktu, gdy produkt jest jednoskładnikowy, czyli nic więcej nie zawiera w swoim składzie np. siemię lniane, kasza jaglana.

Jeżeli sama przygotowujesz posiłek, zadbaj o to, żeby był jak najzdrowszy. Sama decydujesz o tym, co wyląduje w naszym garnku i jakie „paliwo” dostarczysz organizmowi.

Na początku swojej drogi, gdy zaczynasz świadomie robić zakupy, zajmie Ci to trochę czasu. Później będziesz miała już swoje sprawdzone produkty i robienie zakupów stanie się szybsze.

Możesz też skorzystać z aplikacji na telefon np. Zdrowe Zakupy. Wystarczy zainstalować aplikację na telefonie, zeskanować wybrany produkt i wyświetlą nam się informacje na jego temat, czyli jakie zawiera E-składniki oraz jak one wpływają na organizm.

Gotuj w domu zdrowe jedzenie

Unikaj wysoko przetworzonych i sztucznych produktów. Postaraj się ograniczyć jedzenie fast foodów oraz gotowych dań dostępnych w sklepach, ponieważ zawierają dużo konserwantów, wzmacniaczy smaku i innych podejrzanych substancji.

Gotując, wiesz, co wkładasz do garnka, poza domem dostajesz po prostu gotowy do zjedzenia produkt.

Zaprzyjaźnij się z rolnikiem

Warto jest mieć zaprzyjaźnione gospodarstwo, gdzie możemy kupić świeże regionalne warzywa bez nawozów, jajka od „szczęśliwych kur”, czy domowy ser. Warto jest popytać się znajomych, gdzie oni robią takie zakupy. Często na festynach można spotkać stoiska z produktami regionalnymi i zdobyć bezpośredni kontakt do producenta, u którego możemy robić zakupy.

Pij więcej wody

Niedobór wody jest przyczyną wielu chorób. Woda wypłukuje toksyny z organizmu, przeciwdziała zaparciom. Potrzebna jest do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Wspomaga odchudzanie, ponieważ wypełnia nam żołądek, zapewniając uczucie sytości. Warto jest dla swojego zdrowia zrezygnować z innych napojów na korzyść wody.

Staraj się jeść owoce i warzywa

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie podzielonych na pięć porcji. Warto podjadać je między posiłkami. Zamiast batonika na drugie śniadanie, zjedz banana, albo jabłko. W pracy w szufladzie mam suszone morele, gdy mam ochotę na coś słodkiego do kawy, to mam pod ręką i nie jem słodyczy. Fajną sprawą są też koktajle warzywno-owocowe, które można przygotować w domu i zabrać do pracy czy do szkoły.

Wprowadzaj zmiany pojedynczo i małymi krokami. Jeżeli codziennie jesz chipsy, to ciężko je od razu odstawić, ale można zacząć jeść co 3 dni i wybrać „zdrowszą” wersję. Za jakiś czas spróbuj pić więcej wody np. szklankę przed snem, albo przed wstaniem z łóżka.

A i jeszcze jedno, zdrowe jedzenie nie musi być nudne. Jedz różnorodnie i to, na co masz ochotę, ale wybieraj zdrowszą wersję lub zdrowsze zamienniki niektórych produktów. Robiąc sos czosnkowy zrób go na jogurcie naturalnym, albo jogurt wymieszaj z majonezem.

Wiem, że na pewno Ci się uda i trzymam za Ciebie kciuki.

Komentarze